Julehjælp 2012
humanitaere-organisationer-humanitaert-arbejde-streamer.jpg.gif

Julehjælp 2012

illustration-julehjaelp-2010-creative-commons-carstensfonsdal.jpg
Creative commons: Carstenfonsdal

Hvad er julehjælp

Julehjælp er støtte til værdigt trængende mennesker, der ikke har råd til at holde jul. Julehjælp kan have forskellige former — fra kontanter, der kan falde på et tørt sted i en dyr måned for enlige forsørgere eller forsørgere på overførselsindkomst af forskellig art til naturaliebaserede julekurve med alt det, som de fleste forbinder med en god, varm jul. Rødkål, andesteg eller flæskesteg, risalamande, appelsiner, pebernødder, julegaver til børnene.

Hjælp fattige familier med at få en god og varm jul

En lang række organisationer i Danmark uddeler julehjælp. Nogle har et almenkristeligt fundament (Frelsens Hør fx), andre en mere humanitær vinkel (Mødrehjælpen fx).

Presseklip om julehjælp

"Grøndal sogns menighedspleje uddeler igen i år julehjælp til vanskeligt stillede ansøgere, der har brug for en hjælpende hånd og som har bopæl i Grøndals sogn. Enhver, der mener at kunne komme i betragtning, eller som ved om nogen i sognet, som kunne komme i betragtning, er velkommen til at sende eller aflevere en ansøgning til Grøndals sogns menighedspleje, kirkekontoret, Hulgårdsvej 7, 2400=København=NV København NV. Ansøgningsfristen udløber torsdag d. 10. december kl. 18.00. Astma-Allergi foreningen for Storkøbenhavn arrangerer stort caféarrangement med udstilling og underholdning i Medborgerhuset Lindersvold, søndag den 29. november kl. 14.00-17.00."
Juleuddeling, okal-avisen for Grøndal, Vanløse, 1992

"ommer den borgerlige regering atter til magten vil Farums unge og ældre, arbejdende og arbejdsløse, raske og syge, par og enlige forsørgere m.fl. bestemt ikke få det bedre. For mange har julen været en jul i fattigdom. Således har der ikke siden 30'erne været en så stor søgning til den årlige julehjælp. Hertil kommer de mange, som af forskellige grunde ikke har henvendt sig til det offentlige, men hvis situationen ikke adskiller sig væsentligt fra modtagerne af julehjælpen: Langtidsledige, pensionister, enlige forsørgere o.s.v. Ved valgets udskrivelse udtrykte Venstres Uffe Ellemann Jensen hånligt et klart håb om, at befolkningen midt mellem gaver og julemad ville glemme alt om fattigdommen. At mange så har måttet spinke og spare eller benytte sig af et af de mange afdragstilbud på julegaver ønsker de borgerlige naturligvis ikke trukket frem. I Farum har det forløbne år ikke været noget at råbe hurra for. Den store forældremodstand mod budget 84 viste klart, at fortsættelsen af den borgerlige regerings nedskæringslinie i Farum mødte en massiv modstand blandt Farums lønmodtagere."

"For mange har julen været en jul i fattigdom. Således har der ikke siden 30'erne været en så stor søgning til den årlige julehjælp. Hertil kommer de mange, som af forskellige grunde ikke har henvendt sig til det offentlige, men hvis situationen ikke adskiller sig væsentligt fra modtagerne af julehjælpen: Langtidsledige, pensionister, enlige forsørgere o.s.v. Ved valgets udskrivelse udtrykte Venstres Uffe Ellemann Jensen hånligt et klart håb om, at befolkningen midt mellem gaver og julemad ville glemme alt om fattigdommen. At mange så har måttet spinke og spare eller benytte sig af et af de mange afdragstilbud på julegaver ønsker de borgerlige naturligvis ikke trukket frem. I Farum har det forløbne år ikke været noget at råbe hurra for. "
Fattigdommen vil vokse under fortsat, Farum Nyt, 1982

Presseklip om julegaver

—- På vej…

Tilbage til wikien om humanitære indsatser.
Dette sites vedligeholdes af Mediebevægelsen
Tekst af [http://kasperbergholt.org Kasper Bergholt[

Unless otherwise stated, the content of this page is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 License