Tsunami i Japan /v. Stillehavet -- marts 2011

Tsuanamien i Japan / Stillehavet d. 11. marts 2011

tsunami-stillehavet-japan.jpg
Japansk tv viser omfanget af ødelæggelserne af tsunamien, der ramte, marts 2011

Et jordskælv igangsatte en større tsunami, der fredag morgen dansk tid ramte Japan. Der meldes fra uafhængige kilder om en tsunamibølge med en højde på 10 meter.

Folkekirkens Nødhjælp er klar til at hjælpe ofrene for tsunamien i Stillehavet

tsunami-stillehavet-hjaelp.jpg
Folkekirkens Nødhjælp er via den internationale ACT-alliance klar til at hjælpe hurtigt, kvalificeret og præcist. Hurtig hjælp er dobbelthjælp, lyder et gammelt motto inden for nødhjælp i humanitære situationer, og apparatet er klart. Læs mere her: Tsunami i Stillehavet.

Vil Tsunamien i Japan / Stillehavet ramme andre lande?

Japan er blandt verdens førende inden for jordskælvssikring, og infrastrkturen er gearet til at klare jordskælv af kraftig art. Værre står det til i en række omkring liggende lande i Stillehavs-området, fx Fillipinerne, hvor en tsunami-bølge af samme art vil betyde voldsomme og øjeblikkeblike ødelæggelser.

tsunami-stillehavet-japan-2.jpg

Hvad målte jordskævlet i Japan på richter-skalaen

Jordskælvet i Japan, som forårsagede tsunamibølgen, målte 8,9 på richerter-skalaen.

Presseklip om tsunamier

"Men det så meget værre ud andre steder i landet. En korrespondent for nyhedsbureauet Reuters fløj søndag i en militærhelikopter over landsbyen Comasagua, der er helt ødelagt, og hvor de overlevende bad om vand og mad. Ingen havde fået noget at spise siden lørdag. Præsident Francisco Flores tog sendt søndag lokal tid det usædvanlige skridt at bede nabolandet Colombia om at sende 3.000 kister til El Salvador. Men samtidig forsøgte han i går at berolige de bange salvadorianere ved at forsikre, at jordskælvet ikke ville udløse vulkanudbrud eller andre ulykker- så som en tsunami, en kraftig tidevandsbølge, der kan følge efter et jordskælv med centrum i havet. Lørdagens skælv havde et epicenter 104 km fra hovedstaden San Salvador ude i Stillehavet. "Det sker ikke ", lovede præsidenten. "Vi opfordrer befolkningen til at holde deres døre åbne og bevare roen ". Lufthavnen i San Salvador blev genåbnet søndag eftermiddag, så nødforsyninger og redningsmandskab kunne komme til landet. Lande som Spanien og Taiwan sendte i går eksperter og hunde til El Salvador. Også nabolandet Guatemala, hvor seks mennesker blev dræbt af jordskælvet, har bidraget med hjælp og redningsmandskab. El Salvador blev også i 1986 ramt af et jordskælv, "
Håbet svinder i El Salvador, Politiken, 2001

"Her går nu Knud og er på vej hjem. Hvad har han lært i skolen i dag. Har han lært at regne. Har han lært at stave rigtigt? Det kan godt være. Det betyder ikke så meget. Ikke for Knud. Ikke lige nu. For lige nu ved han alt om tsunami. Han husker hvert ord. Det hele står så tydeligt for ham, som havde han selv været om bord på gode gamle " Wateree " den 8. august 1868. Det er godt at vide noget om tsunami. Måske er der masser af mennesker, der kommer gennem hele livet uden at vide noget om tsunami. Måske kan det godt lade sig gøre. Men ikke for Knud, for nu ved han det. Nu sidder det i hans hoved og i en hemmelig hule i hans sjæl for tid og evighed. Når han bliver lidt større, vil han selv læse den dér bog " Ukuelige menneske " hundrede gange. Der er så meget spændende i verden. Her går Knud og er på vej hjem fra skole. "
Hvalens år, Franz Berliner, 1987

Presseklip om jordskælv j Japan

"AFP Kraftigt jordskælv i Japan TOKYO: Et jordskælv, der blev målt til 7,7 på Richter-skalaen, ramte mandag morgen adskillige øer i Japans sydlige Okinawa-øgruppe, rapporterede Japans meteorologiske institut. Meteorologerne advarede siden om risiko for tidevandsbølger på op mod to meter, men trak senere advarslen tilbage, da der kun blev registreret bølger på 12 centimeter. En talsmand for instituttet fortalte, at der ikke umiddelbart var rapporteret om tilskadekomne eller større skader på bygninger."
Internationale nyheder, Jyllands-Posten, 1998

"EFE Moderat jordskælv ryster Japan Tokyo: Et moderat jordskælv med en styrke på 4,9 på Richterskalaen rystede mandag morgen det nordlige Japan, oplyste myndighederne. Der var ingen oplysninger om hverken tilskadekomne eller materielle skader. Skælvet ramte klokken 04.46 dansk tid ud for den østlige kyst af Aomori, som er den nordlige spids af den centrale japanske ø Honshu. "

Læs mere her om nødhjælp

"De lå med hinanden uden overmod og hyperbevidst om, at deres møde var kort. Som det næste ville blive og det næste igen. Han strejfede hendes knoer med pegefingeren, flyttede hånden op mod hendes kind. Hun smilede usikkert og han tænkte, at tvivl ikke kunne opgøres matematisk. Det var ikke kun tanken om Marikos afhængighed, der pinte ham. Livet på en station var ikke hans. Han havde mindre plads på Bella end han ville få i Alice og selvom han kunne blive nervøs over menneskemængden, der skyllede gennem Nagasakis gader som en tsunami, blev han mere nervøs over tomheden i Alices korridorgader. Alice var en mellemstation på vejen ud af solsystemet om ikke så længe, et lille univers, der ikke kunne tilfredsstille hans hunger efter kontinuitet. Hans oprindelse var beskeden, men slægten kunne føres tilbage til før de sorte amerikanske skibe kom i 1853 og han kunne ikke bringe den form for kontinuitet med sig væk. Den hang sammen med Mariko og drengene. Men der var Aiko. Hun var otte måneder og langsom til smil, da han så hende første gang. "
Alice Alice, Inge Eriksen, 1991

—-
Vedligeholdes af Mediebevægelsen

Unless otherwise stated, the content of this page is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 License